Play passerar 50 procent

Pressmeddelande från MMS:
50 procent av 9-99-åringarna i Sverige använder dagligen YouTube eller någon annan gratistjänst på nätet för att se på rörlig bild. Det är en ökning med 5 procentenheter jämfört med för ett år sedan.

Tidningarnas och TV-husens playtjänster nådde tillsammans en daglig räckvidd på 24 procent under tredje kvartalet 2016. Adderar vi sedan tittandet på YouTube når den dagliga räckvidden precis över 50 procent. Det framgår av undersökningen MMS Trend & Tema 2016:3.

– YouTube är med sitt enorma utbud och höga räckvidd en dominerande aktör, oavsett vilka åldersgrupper vi pratar om. Det är också tittandet på YouTube som ökat mest jämfört med tredje kvartalet förra året, säger MMS VD Magnus Anshelm.

Daglig räckvidd för olika playtjänster* och YouTube
 

Daglig räckvidd 9-99 år Q3 2015 Q3 2016
YouTube 35% 39%
Playtjänster* 23% 24%
Sammanlagd räckvidd för tjänsterna 45% 50%


De tjänster som ingår i undersökningen förutom YouTube är:
*SVT Play, Barnkanalen, Viafree, TV4 Play, Dplay, UR Play/UR.se, Aftonbladet TV, Expressen TV, Rörlig bild från Dagens Nyheter på nätet, Rörlig bild från Svenska Dagbladet på nätet, Rörlig bild från Dagens Industri på nätet och Rörlig bild från din lokala tidning på nätet.

Resultaten i Trend & Tema 2016:3 bygger på 3000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år som genomfördes av Ipsos under augusti-oktober 2016.

Etiketter: mms

Nyhetsarkiv