Nebula för helt molnbaserade nätverk

Pressmeddelande från Zyxel:
Zyxel har lanserat Nebula – en helt molnbaserad lösning för att centralt hantera alla kompatibla enheter för trådlösa nätverk, säkerhet, samt switchar. Nebula gör det möjligt för organisationer att konfigurera, underhålla och felsöka flera nätverk på distans, och på så sätt öka medarbetarnas produktivitet och företagets flexibilitet.

Allt eftersom fler och fler företag väljer att flytta sin infrastruktur och sina applikationer till molnet så ger Nebula återförsäljare och slutanvändare möjligheten att använda samma modell för både trådlösa- och trådbundna nätverk. Företag behöver inte längre oroa sig för komplicerade produktprissättningar och uppgraderingar, kortvariga produktlivscykler, bristande teknisk expertis eller gömda konsultkostnader som annars associeras med trådlösa installationer.

Företag med flera satellitplatser som exempelvis hotell- och butikskedjor finner ofta hanteringen av flera nätverk utmanande på grund av begränsad teknisk expertis och IT-personal. Nebula gör det möjligt för den här typen av företag att se över och hantera sitt nätverk på flera olika ställen, via en säker onlineplattform. Som alternativ kan företagen låta deras återförsäljare hantera nätverket åt dem.
Nebulas molnbaserade tjänst tillåter att återförsäljare av alla storlekar hanterar flera nätverk samtidigt när det behövs och kan enkelt replikera flera olika nätverkskonfigurationer. Den flexibla licensmodellen gör det möjligt för återförsäljare att snabbt byta till en MSP-modell (Managed Service Provider) så att man kan koncentrera sig på kontinuerlig hantering av nätverket snarare än att bara ta ut en avgift vid enstaka tillfällen. Det här gör att återförsäljaren blir medveten om allt som händer på sina kunders nätverk, vilket möjliggör för snabbare felsökning och support samtidigt som man inte ändrar på någon affärskritisk konfiguration.

Nebulas plattform hanteras från Nebulas ledningscentral som visar realtidsdata på en webbaserad instrumentbräda. Användare kan övervaka och manövrera datan, som inkluderar trafiksummering, enhetsstatus, lokalisering och nätverksanvändning i realtid, vilket tillåter snabb upptäckt av reparationsfrågor som rör nätverket.

Det går snabbt att installera tjänsten genom att använda Nebulas iOS- och Andriodvänliga mobilapplikation. Med hjälp av QR-koder blir olika enheter automatiskt upptäckta och registrerade i molnlösningen. Denna lösning tar bort behovet av att ha tekniska ingenjörer på plats vid installationen, vilket minskar kostsam arbetskraft som annars behövs vid traditionella installeringar.

– Med Nebula utmanar vi de traditionella affärsmodellerna som associeras med trådlösa- och trådbundna nätverk. Alla företagsapplikationer förflyttas till molnet och att använda molnnätverk är en växande trend. Nebula förenklar annars komplicerade produktprissättningar och uppgraderingar, komplexa installationer och behovet av teknisk expertis från kunderna, och ger en komplett trådlös molntjänst till företag som tidigare tyckt att existerande lösningar varit för dyra. Det här ger återförsäljare möjligheten att gå från att vara produkt- och prisorienterade till att istället bli lösnings- och serviceorienterade med en förnybar ”pay as you grow”-modell, säger David Sørensen, Head of Channel Nordics, på Zyxel.

Etiketter: zyxel

Nyhetsarkiv