Digitalt lärande för individanpassad pedagogik

Pressmeddelande från Samsung:
Första läsåret av tre i forskningsprojektet ”Det digitala lärandets möjligheter” kan nu summeras. I projektet, initierat av Samsung tillsammans med Atea och Gleerups, deltar fem högstadieskolor i Sverige för att undersöka hur optimalt stöd av digitala verktyg, kompetensutveckling och digitala läromedel kan bidra till utvecklingen av skolan. Möjlighet till mer individanpassad pedagogik och lärande är en av de främsta fördelarna som lyfts fram i den första delrapporten.

Samsung Norden är initiativtagare till forskningsprojektet ”Det digitala lärandets möjligheter” tillsammans med Atea Sverige och Gleerups. I projektet följer ett forskningsteam 13 svenska högstadieklasser från fem skolor under tre år där de ges förutsättningarna och stöd för att lyckas med digitalt lärande. Målet är att erhålla ny kunskap och insikter om hur digitala verktyg kan användas i utbildningssyfte och utforska hur man på bästa sätt skapar en lärmiljö för varje elevs individuella behov.

– Under året har vi i våra deltagande klasser i stort endast arbetat med digitala läromedel och har märkt att det ger en speciell utbildningsfrihet för eleverna och möjligheter för lärare att individanpassa utbildningen efter olika behov, på ett sätt som inte varit möjligt annars, säger Amelie Wahlström, rektor på Vålbergsskolan i Karlstad, en av de fem medverkande skolorna i projektet.

Projektet följs och dokumenteras av Åke Grönlund, professor i informatik och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik, genom löpande enkäter, observationer och intervjuer. Dessa visar att projektet under det första läsåret har tagits emot väl bland de inblandade skolorna. Skolledare, lärare och elever ser initiativet som ett mycket värdefullt steg i utvecklingen mot nästa generations utbildning, både teknikmässigt och kunskapsmässigt.

Bland de fördelar som lyfts fram märks just möjligheten att anpassa undervisningen efter de enskilda elevernas behov, exempelvis kan eleverna välja olika sätt att ta del av samma material; Det går att ändra textens storlek, få den uppläst och se förklarande små filmklipp. De elever som kommit lite längre får nya utmaningar, medan de som behöver mer tid och stöd på ett enkelt sätt kan repetera och på så sätt komma vidare i sitt lärande. Utmaningarna har handlat om rena praktikaliteter, såsom laddningsmöjligheter för produkter, men också om hur man ska säkerställa att teknik och pedagogik går hand i hand, vilket är precis vad som projektet syftar till att svara på.

– Det här projektet är unikt i den mening att det är det första som innefattar alla tre grundpelare som behöver samverka för att lyckas med digitaliseringen i skolan. Här kopplar vi samman integrerad teknik, så som interaktiva skärmar och lärplattor, med kompetensutveckling och digitala läromedel på ett sätt som aldrig gjorts tidigare, säger Elin Wallberg, ansvarig för Corporate Citizenship på Samsung Norden.

Samsung bidrar med tekniken till projektet, såsom interaktiva skärmar och lärplattor. Gleerups som är en av de ledande aktörerna i Sverige för framgångsrikt lärande bidrar med digitala läromedel. Atea Skola är Sveriges främsta leverantör när det gäller kunskapsstöd för kommuners och skolors IT-arbete. I projektet bidrar de med löpande kompetensutveckling i form av inspiration och handledning för de deltagande skolornas skolledare och pedagoger.

Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” startade hösten 2015 och pågår under tre läsår. Projektet bedrivs som en pilotverksamhet och följer 13 klasser genom högstadiet. Cirka 380 elever och 80 lärare i följande skolor medverkar i projektet: Vålbergsskolan i Karlstad, S:t Olofs skola i Sigtuna, Strömsnässkolan i Markaryd, Runby skola i Upplands Väsby och Björkenässkolan i Löddeköpinge.

Etiketter: samsung

Nyhetsarkiv