Enklare handla i 25000 webbutiker

Pressmeddelande från Dibs:
Snart blir det enklare och bekvämare att betala på nätet med bara 3 siffror istället för 23. Mer än 25000 webbutiker i Norden kommer gemensamt att kunna spara kortuppgifter och därmed göra betalprocessen betydligt enklare för konsumenterna.

Dibs, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, kommer tillsammans med Nets lansera tjänsten "Kom ihåg mig" som ger konsumenterna möjlighet att spara sina kortuppgifter säkert hos Nets i samband med köp på nätet. Det innebär att när man väl valt att spara sina kortuppgifter behöver man aldrig igen skriva in de 23 siffrorna på kortet, förutom de tre sista som utgör säkerhetskoden CVC/CVV som aldrig lagras. Tjänsten kommer att finnas vid handel i mer än 25000 webbutiker i Norden som är anslutna till någon av betalleverantörerna inom Nets (Dibs, Nets och senare Paytrail i Finland). Kortuppgifterna sparas på säkraste sätt inom Netsgruppen.

– Tjänsten "Kom ihåg mig" kommer att förenkla köpupplevelsen för miljoner konsumenter i Norden. Genom att kortuppgifterna kan sparas och tjänsten användas av konsumenter i alla typer av webbutiker genom samverkan inom Netsgruppen, får man vid handel på nätet en enhetlig och unik köpupplevelse över hela Norden, säger Asger Hattel, Group Executive Vice President på Nets.

Detta samarbete med Nets kommer inte bara att förenkla konsumenternas e-handel, utan också gynna webbutikerna om de väljer en betalningslösning från Netsgruppen. Enligt Dibs rapport Svensk E-handel skulle närmare hälften (47%) av alla svenska konsumenter vilja slippa ange sitt kortnummer vid varje köp, och klart mest bland de allra äldsta där sex av tio vill det. Och mer än var femte konsument i Norden (21%) uppgav att de skulle handla mer på nätet om tekniken fanns, med något högre andel i Sverige där var fjärde uppgav detta.

– Vi lyssnade på konsumenterna och agerade därefter, och vi är övertygade att webbutiker kommer gynnas starkt genom att välja en betallösning från Dibs eller en annan betalleverantör inom Netsgruppen. Detta visar tydligt vårt gemensamma arbete och att vi är starkare än någonsin tillsammans, och detta är bara början, säger Daniel Larsson, SVP Dibs Commercial.

Tjänsten "Kom ihåg mig" kommer på sikt att integreras sömlöst på alla plattformar för Dibs, Paytrail eller Nets, vilket innebär att det enda konsumenterna behöver hålla utkik efter är logotyperna för Netsgruppens betalleverantörer.

– Nets varumärke agerar som säkerhetsstämpel och när konsumenterna ser någon av logotyperna "Dibs by Nets", "Paytrail by Nets" eller Nets logotyp vid handel på nätet kan de vara säkra på att webbutiken har den högsta möjliga standarden vad gäller kryptering och att kortuppgifterna är sparade på ett säkert sätt. Och de tre siffrorna på baksidan av kortet är allt som behövs framöver för en trygg och enkel köpupplevelse, fortsätter Asger Hattel på Nets.

Tidigare i år meddelade Nets, en totalleverantör av betallösningar, att företaget fullföljt förvärvet av Dibs Payment Services. Nets köpte majoriteten av Dibs för en tid sedan, och tidigare i år köptes den resterande minoritetsdelen.

Etiketter: dibs nets

Nyhetsarkiv