Svenskarna flitigast med Adblockers

Pressmeddelande från Adobe:
I en undersökning, där Adobe har låtit granska online-marknadsföring och internettrafik, visar det sig att svenskarna är de som i störst utsträckning använder sig av Adblockers, alltså datorprogram som kan filtrera bort oönskad reklam, på datorn. Hela 28 procent använder Adblocker på sin dator. Samma undersökning visar även att 71 procent av webbtrafiken till svenska webbsidor är annonsgenererad.

Av den nya Adobe Digital Insight-rapporten Advertising Demand Report 2016: Europe, framgår det att svenskarna är de som i störst utsträckning använder sig av Adblockers av de undersökta länderna. Enligt rapporten använder sig hela 28 procent av svenskarna av Adblockers, följt av Tyskland (27%), Danmark (26%), Kanada (24%) och Spanien (19%).

– Det är intressant att se att svenskarna använder sig av Adblockers i så pass hög uträckning samtidigt som en så stor andel av internettrafiken hos svenskarna är annonsgenererad. Det visar inte minst att kvaliteten på annonserna i dag inte lever upp till krav på relevans utan i stället uppfattas om irritationsmoment, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.

Adobes nya rapport pekar även på att svenska hemsidor är bra på att dra till sig annonsgenererad trafik. 71 procent av trafiken till svenska hemsidor är annonsgenererad, något högre än det europeiska snittet på 68 procent.

Något oväntat visar det sig även att webbtrafiken till europeiska hemsidor har minskat över de senaste 48 månaderna, med 0,3 procent. Överlag har 54 procent av hemsidorna i Europa vuxit och 46 procent krympt i storlek över de senaste tre åren. Rapporten visar även på att växande hemsidor använder sig av sociala medier och email-marknadsföring för att driva trafik till sig. Europeiska hemsidor som sett en ökning av den totala webbtrafiken under de senaste tre åren har haft 51 procent högre tillväxt av trafik från smartphones jämfört med webbplatser vars trafik har minskat under samma period.
Etiketter: adobe

Nyhetsarkiv