Simma utan att bli blöt med VR-teknik

Pressmeddelande från E.ON:
Kan en virtuell simtur med svenska simlandslaget hjälpa till att minska rädslan för vatten och samtidigt öka lusten att vilja lära sig simma?

Vart femte barn i Sverige är inte simkunnigt. I ett land fullt av sjöar och omgärdat av hav är det alldeles för många. Därför lanserar E.ON och Svensk Simidrott ett initiativ för att ge barn kraft att våga, vilja och kunna simma. Vi kallar det Simma med Stjärnorna och det är ett litet men viktigt steg på vägen mot ett simkunnigare Sverige. Med hjälp av virtual reality ges barn och unga som inte är simkunniga möjlighet att uppleva hur det är att doppa huvudet, att röra sig i vattnet och att simma på riktigt. Det är ett första virtuellt simtag som kan inspirera och sänka trösklar – och som förhoppningsvis ger ringar på vattnet.

Sedan 2007 ingår det i skolans läroplan att elever ska kunna simma 200 meter, varav 50 meter i ryggläge för att få godkänt i ämnet idrott och hälsa. Skolverkets rapport från 2014 visade att 4 500 elever inte klarade målet för simkunnighet i årskurs 6 och enligt en undersökning som Trygg Hansa har genomfört är 1 av 5 barn i åldern 4-17 år ej simkunniga.

VR som siminlärningsverktyg
E.ON har nu tillsammans med Svensk Simidrott tagit hjälp av virtual reality teknik (VR) får barn möjlighet att simma med Sveriges främsta simstjärnor och framtida medaljhopp. Förhoppningen är att 360-upplevelsen under vattenytan tillsammans med simmarna Simon Sjödin, Jennie Johansson och Erik Persson ska ge barn och ungdomar inspiration till att vilja lära sig simma.

– Vi hoppas och tror att den här satsningen kan göra stor skillnad och motivera såväl barn som vuxna till att börja simma, då de får uppleva hur kul det är via VR-teknik, säger Christina Sandin, simkunnighetsansvarig på Svenska Simförbundet.

– Vår förhoppning är att VR-upplevelsen kommer göra att fler barn tar steget att anmäla sig till en simskola. Vi vill inspirera dem genom att möta dem i en digital värld där de känner sig hemma och ge dem en positiv upplevelse av att vara under vattenytan, säger Karin Rosell, Head of Brand & Marketing, E.ON Sverige.

Nyhetsarkiv