Robot för att betjäna kunder

Pressmeddelande från Qmatic:
Qmatic, en global ledare inom mjuk- och hårdvara för Customer Journey Management, och Elisa, ett ledande företag inom telekommunikation, IT och onlinetjänster, meddelar den första användningen av en humanoid robot som en del av en integrerad plattform för att hantera sömlösa och personliga kundresor i butik. Roboten Pepper, som är utvecklad av SoftBank Robotics, kommer att betjäna kunder i Elisas nya flaggskeppsbutik i Helsingfors, Finland.

Qmatic har som certifierad partner till SoftBank utvecklat robotappar och integrerat Pepper, världens första humanoida robot som kan tolka känslor, med Qmatic Orchestra, den marknadsledande mjukvaruplattformen för integrerade och personliga kundresor. Lösningen gör det möjligt för Elisa att engagera kunder i butiken på helt nya sätt. Pepper kompletterar butikspersonalen och spelar en viktig roll i att ta emot och hjälpa kunder som kommer till butiken för att hämta upp varor som köpts online via Elisas Click&Collect tjänst.

Qmatics plattform Orchestra säkerställer att kundens upplevelse från onlineköp till avhämtad produkt blir så smidig som möjligt. Vid ankomsten till butiken hjälper Pepper kunden att checka in med hjälp av information som kommer från Elisas webbutik. Roboten skickar informationen vidare till rätt medarbetare, som förbereder och sedan lämnar ut produkten till kunden. Lösningen gör det möjligt att engagera kunder på ett sätt som andra statiska lösningar inte klarar av.

– Vi är specialiserade på att leverera sammanhängande och personliga kundresor. Genom att integrera Pepper med vår mjukvaruplattform Orchestra, kan vi förbättra kundresan och möjliggöra meningsfulla och engagerade möten med kunden. De datapunkter som samlas in under kundresan - bland annat via roboten - kan via Orchesta BI analyseras för att identifiera möjligheter till kontinuerlig förbättring av processer och kundupplevelser, säger Sven-Olof Husmark, CMO för Qmatic Group.

Orchestra levereras i Finland av Qmatics partner Intermarketing.

– Vi är mycket glada över att kunna erbjuda denna nya dimension i vår butik. En plats som egentligen är mycket mer än en butik för oss – den är i sig en upplevelse och tjänsteplattform. Vi ser också Pepper som mer än bara en robot. Hon är en del av vår personal och tillför värde genom att skapa en smidig kundresa för våra Click&Collect kunder. Hon hjälper oss också att få en större insikt i kundernas beteende vilket hjälper oss att förstå de verkliga effekterna av och potentialen med Pepper, säger Tiina Kuusisto, Elisas vice VD för marknadsföring, kundrelationer och försäljning online.
Etiketter: qmatic elisa

Nyhetsarkiv