Eurovisionsfinalen störst på TV & online

Pressmeddelande från MMS:
MMS månadsrapport för maj 2016: Tittandet på TV minskade i maj jämfört med förra året. Onlinevideotittandet ökade något. Finalen av Eurovision Song Contest drog störst publik oavsett distributionsform.

Räckvidden för TV minskade med 3 procentenheter till 63 procent i målgruppen 3-99 år och tittartiden minskade med 14 minuter till 135 minuter jämfört med maj 2015.

Tittandet på onlinevideo fortsätter att öka, men inte i samma takt som tidigare. Antalet uppspelade timmar ökade med 6 procent till 748000 per genomsnittlig dag i maj.

Antalet strömstarter ökade med 19 procent till 3131000 under en genomsnittlig dag i maj 2016.

Det program som genererat mest tittandet både på TV och onlinevideo var finalen i Eurovision Song Contest.

På TV lockade ESC-finalen 3670000 tittare i målgruppen 3-99 år, vilket är den näst högsta siffran sedan mätningarna inleddes. Finalen av Mästarnas mästare i SVT1 drog en publik på 2372000 personer och finalen av Let’s Dance i TV4 sågs av 1 731000 personer tittare.

ESC-finalen toppade även onlinevideotittandet med 551000 starter. På andra plats kom avsnitt 13 av Discovery Networks Ex on the Beach med 362000 starter. Det tredje mest startade programmet var SVTs sändning från prins Oscars dop, med 244000 startade strömmar.
Etiketter: mms

Nyhetsarkiv