Konsumenterna överger mobilen när de ska e-handla

Pressmeddelande från Adobe:
46 procent av svenskarna brukar byta mellan olika enheter när de e-handlar och de främsta orsakerna är enklare navigering samt säkrare och enklare betalning. Sju av tio (69 procent) tycker också att mobiler ger en sämre webbupplevelse än en dator. Det visar en undersökning bland 1000 svenskar som Adobe låtit göra.

Trots att webbplatsbesöken från mobiler blir fler finns det vissa hinder som gör att användarna söker sig till en dator. Mindre skärmar är enligt undersökningen den främsta anledningen till att överge mobilen för en dator (49 %). 37 procent anger att de byter enhet på grund av mindre tid när de använder mobilen, medan var tredje (32 %) anser att dåligt mobilanpassade sajter är en anledning.

– För att inte tappa kunden har många företag fortfarande mycket kvar att göra för att skapa en friktionsfri upplevelse i mobilen. Det gäller att anpassa strategierna för att bättre passa kundernas användarmönster och behov, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef Adobe.

När de tillfrågade fick ange vilka enheter de använder för handla online angav 80 procent att de använder dator, 30 procent mobil och 20 procent surfplatta. Samtidigt anser 69 procent att mobilen är sämre än dator för att göra ärenden online, medan 21 procent anser att mobilen är lika bra som en dator. 10 procent föredrar mobilen framför datorn.

I rapporten Adobe Digital Index från februari framgick att 43 procent av all trafik till företags webbplatser kommer från mobiltelefoner – vilket placerar Sverige på en sjätteplats globalt.

Vilka är de främsta anledningarna till att ett besök på en hemsida blir kortare med en mobil? (flera svarsalternativ fick anges)

* En liten skärm har en negativ inverkan på upplevelsen 49 %
* Har mindre tid att surfa då de använder en mobil 37 %
* Dålig UX/layout som är anpassad för mobiler 32 %
* Dålig sökfunktion för mobiler 28 %
* Mobilen används för snabbare uppgifter 26 %
* Mobilen används först, men köpen slutförs på en dator 24 %
* Det går lättare och snabbare att hitta det man söker på en mobil 17 %

Främsta skälen till att byta från mobil till dator vid e-handel
* Det är enklare att navigera 33 %
* Jag vill kunna se produktbilder på en större skärm 19 %
* Det är enklare att betala 19 %
* Det känns säkrare än mobiler för betalningar 15 %
* Jag vill ha mer tid till att besluta om köp 13 %
* Annan anledning 1 %

Detta tycker konsumenterna är jobbigast med att byta enhet
* Måste logga in för att komma åt innehållet 22 %
* Att skärmstorleken ändras 20 %
* Svårigheter att fylla i formulär/text 14 %
* Att inte komma ihåg sök- och besökshistoriken 13 %
* Annonsering som följer med från enhet till enhet 8 %
* Att upplevelsen inte blir personligt anpassad 6 %

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av analysföretaget Advanis, på uppdrag av Adobe, mellan den 30 mars och 4 april bland över 1000 svaranden i fem olika länder (Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Holland). I Sverige deltog 1012 personer i undersökningen.
Etiketter: adobe

Nyhetsarkiv