Svenskar allt mer uppkopplade

Pressmeddelande från Adobe:
Adobe har presenterat rapporten Adobe Digital Index EMEA Best of the Best 2015 som analyserat några av världens största företags närvaro online och tillfrågat svenskar om deras nätvanor. Bland annat framgår att svenskarna är allt mer uppkopplade och i snitt äger 5,8 anslutna enheter. Som en följd byter svenska konsumenter plattform allt oftare när de surfar och utför ärenden online.

Rapporten visar att svenskar i snitt äger 5,8 uppkopplade enheter, varav i snitt 2,6 stycken används dagligen. I rapporten framgår även att 90 procent av svenskarna byter enhet, från exempelvis mobil eller surfplatta till laptop, under tiden de är online. Samtidigt anser endast var tredje svensk (32 %) att varumärken erbjuder en enhetlig användarupplevelse över olika enheter.

– Att svenskar har fler uppkopplade enheter och allt oftare byter mellan dem har förändrat kundresan på ett avgörande sätt. Konsumentens närvaro på nätet har blivit allt mer fragmenterad och det blir allt viktigare för företag att erbjuda en enhetlig upplevelse över alla plattformar, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef på Adobe.

Av undersökningen framgår att den främsta anledningen till att konsumenter byter mellan olika enheter är för att läsa och svara på email (59 %), följt av användning av sociala medier (55 %). 51 procent byter enhet då de ska titta på rörligt innehåll, och då främst för att kunna se innehållet på en större skärm (35 %). Även vid online-shopping, då 33 procent av svenskarna byter enhet, är det en större skärm med enklare navigering som föredras.

Undersökningen visar också att 48 procent anser att en av de viktigaste anledningarna till att de får ett positivt intryck av en webbsida beror på om den är visuellt tilltalande eller inte. När det kommer till appar anser 44 procent att en visuellt tilltalande app är viktigt.

69 procent anser att mobilen är sämre än en desktop för att göra ärenden online, medan 21 procent anser att den är lika bra som en dator. 10 procent föredrar mobilen framför datorn.

Topp 5 anledningar varför svensken byter från mobil till dator:
1. 33 %: det är lättare att navigera på laptop/desktop.
2. 19 %: de vill se bild/produkt på en större skärm.
3. 19 %: det är lättare att sköta betalningar via en laptop/desktop.
4. 15 %: de är nervösa för att använda sitt kreditkort på en mobil enhet.
5. 13 %: De vill ge sig själva mer betänketid innan de genomför ett köp online.

Så många uppkopplade enheter äger svenskarna (snittsiffror):
1. Smartphone: 1,4
2. Bärbar dator: 1,1
3. Surfplatta: 0,7
4. Spelkonsol: 0,7
5. Stationär dator: 0,7
Etiketter: adobe

Nyhetsarkiv