Skandinavisk hifi-kedja går in i Tyskland

Pressmeddelande från Hi-Fi Klubben:
Hi-Fi Klubben öppnar nu sin första tyska butik i hjärtat av Hamburg. Det här är första steget på vägen mot att introducera kedjans framgångsrika affärskoncept på en ny och väldigt stor marknad.

Fredagen den 15 april öppnade Hi-Fi Klubben sin första tyska butik på Stadthausbrücke 1-3, mitt i Hamburg. Även om det till en början bara handlar om en butik, som kompletteras med en webbutik, har både geografiskt läge, marknad och tidpunkt valts med stor omsorg. Den nya butiken kan presentera och demonstrera hela Hi-Fi Klubben-konceptet och har inretts efter konstens alla regler.

Undersökningar har visat att många tyska konsumenter efterlyser ett högkvalitativt alternativ till ”elektronikvaruhusen” som dominerar alla områden, och som utöver ljud- och bildprodukter även säljer allt från brödrostar till tvättmaskiner och trädgårdsgrillar. Det är just det här alternativet som Hi-Fi Klubben i mer än tre årtionden har representerat i Skandinavien och under de senaste par åren även i Nederländerna.

– Vi kan ärligt säga att vi inte vet någonting om brödrostar och tvättmaskiner. Men vi ser stora möjligheter att bredda vårt kvalitetsbudskap till mängder av tyska musikälskare. Vår nisch är att erbjuda marknadens bästa kvalitet, kompetens och service och att göra det till ett konkurrenskraftigt pris, både inom traditionell stereo och surround, men även inom TV och de senare streamingprodukterna. Tyskland har först nu hakat på streamingtåget, och det ger oss chansen att vara först på plan och etablera oss som experter på ett snabbt växande område. Samtidigt är klubbkulturen extremt populär bland tyskar, så här passar ju hela vårt koncept in otroligt bra. Vi är kända för att säga vad vi tycker rakt ut och inte vara rädda för att provocera. Vi kallar en spade för en spade, och det har vi tänkt fortsätta göra ända in i minsta detalj, som att säga ’du’ istället för ’Ni’ i vår tyska marknadsföring. Det här hjälper till att etablera oss som ett nytt och fräscht alternativ, säger Christoffer Arensbach, direktör på Hi-Fi Klubben.

Med 3,5 miljoner invånare är Hamburg i sig en stor och väldigt attraktiv marknad, och Hi-Fi Klubben bedömer redan nu möjligheten att öppna fler butiker runt om i stan. Tyskland har 39 städer med fler än 200000 invånare, så här finns en enorm potential på längre sikt.

Hi-Fi Klubben ska inte ändra sitt grundläggande koncept, och varuflöde, logistik, administration med mera kommer att ske via de centrala funktioner som redan finns i Skandinavien.
Etiketter: hi-fi klubben

Nyhetsarkiv