Rateko blir en kvartett

(Publicerad 2016 02 10)

När jag började på Rateko 1999 - för ganska exakt 17 år sedan - var tidningen en trio (som bestod av Jan Ljuhs som chefredaktör, Birgitta Hjorth som annonsansvarig och undertecknad som redaktör).

Jan Bjerkesjö tog 2006 över rodret som chefredaktör efter Jan Ljuhs, och en stund var vi en kvartett i och med att sistnämnde Jan arbetade kvar på tidningen ett tag – sedan blev vi en trio igen.

2009 lades annonsförsäljningen, av ekonomiska skäl, ut på en byrå vilket innebar att Birgitta Hjorth slutade och Rateko blev en duo.

För knappt tre år sedan skars det ännu hårdare med den finansiella kniven. Jan Bjerkesjö slutade och Rateko blev ett enmansband med undertecknad bakom instrumenten.

2014 och 2015 har Rateko utkommit med sex nummer årligen och ambitionen var att fortsätta på samma vis i år, men så blir det inte. Att Rateko blir en kvartett innebär alltså inte att jag anställt tre personer, utan att tidningen i år kommer ut med fyra nummer istället för sex.

Anledningen till denna förändring är att en vecka innan deadline på årets första nummer fanns för få bekräftade annonser för att täcka kostnaderna för tryck och distribution. Och anledningen till detta är högst sannolikt en kombination av det faktum att annonsmarknaden för papperstidningar idag är tuff, samt att min kära sambo Janka och jag vid halvårsskiftet 2015 blev föräldrar – då vår dotter Siri beslöt att hedra oss med sin närvaro.

Det var första barnet för oss båda och vi var nog inte riktigt förberedda (finns det egentligen någon som är det?) på hur omvälvande det skulle bli att vara föräldrar, med allt vad det innebär. På ena sidan allt det fantastiska med att se hur en person växer och utvecklas i princip varenda dag, och på andra sidan... en viss tidsbrist.

Jag har precis hunnit med att gå på pressmöten, åka på pressresor, besöka mässor och producera det redaktionella innehållet i tidningen samt hålla liv i www.rateko.se – men det har inte blivit så mycket tid över att sälja annonser...

Visst skulle man kunna säga att det viktigaste är att sälja annonser för att få ekonomin att gå ihop, men om jag fokuserat fullt ut på det - och kanske fått ihop det - skulle det blivit en tidning endast innehållandes annonser plus en massa blanka sidor, eftersom jag inte skulle haft tid att producera något redaktionellt innehåll. Pest eller kolera, bröd eller limpa...

Att ha hemmakontor i sovrummet har visat sig vara mindre lyckat, men i slutet av februari flyttar vi från en tvåa till en trea i samma hus - köp av en lägenhet och försäljning av en annan har tagit en del tid och energi i början av detta år - och vi får ett kontor/gästrum. Det känns bra.

I höst kommer Siri börja på dagis och då blir det enklare att arbeta hemifrån. Det känns också bra. Tror jag.

Årets första nummer av Rateko kommer ut den 25 mars (alltså inte 19 februari som var tanken från början) och deadline för annonser är 16 mars.

Jag ber om ursäkt för det eventuella krångel denna nedväxling från sex till fyra nummer av branschtidningen innebär, och tittar man i backspegeln borde man redan innan nyår insett att det skulle bli svårt att göra sex nummer i år. Det är så lätt att vara efterklok.

Nu skall jag jaga annonsörer. Och skriva artiklar.

Mvh/Ola Larsson - Rateko
Etiketter: rateko

Nyhetsarkiv