Rekordstark decemberhandel

Pressmeddelande från Elgiganten:
Black Friday blev startskottet för en rekordstark julhandel hos Elgiganten med en försäljningsökning på 5 procent, fler kundbesök och ett högre kundbetyg än någonsin tidigare.

Med ett starkt 2015 i ryggen förutspådde Elgiganten en stark julhandel med fortsatt tillväxt trots rekordstarka siffror från 2014 att jämföra sig med. En succébetonad Black Friday i slutet av november gav julhandeln den rivstart på julhandeln som man hoppats på.

– Vi hade höga förväntningar på årets Black Friday, men tillväxten på 75 procent överträffade verkligen allt vi någonsin kunnat drömma om. Samtidigt gjorde det fortsättningen på decemberhandeln mer svårbedömd. Att vi trots det växer med 5 procent under december bekräftar att våra produkter är högintressanta och viktiga för kunderna, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Robotdammsugaren, smartklockan, espressomaskinen, smarttelefonen och stora tv-apparater var några av storsäljarna som bidrog till tillväxten under december. Däremot noterades en intresseglidning inom gaming-området, med oväntad låg efterfrågan på spelkonsoller men en radikalt ökad efterfrågan på gamingstolar, hörlurar, tangentbord, möss och andra tillbehör med koppling till PC-gaming.

– Smarttelefonen fortsätter att stärka sin position som central enhet i våra liv. Flera av storsäljarna under december, som mediespelare, wearables, hörlurar och trådlösa högtalare, kopplas samman med telefonen. Det smarta hemmet är under ständigt utveckling och efterfrågan visar tydligt hur vi sakta men säkert bygger upp ett digitalt liv med telefonen som ständig följeslagare, huvudenhet och nav, säger Niclas Eriksson.

Kundernas prioritering av kvalitet framför lägsta pris var en tydlig trend under decemberhandeln.

– I år har kunderna nästan uteslutande valt att handla kvalitetsprodukter med bra specifikationen framför lägsta pris. Det är en utveckling vi ser inom samtliga produktgrupper, men framför allt inom ljudsegmentet och TV där stora skärmar över 55 tum med den senaste tekniken dominerat efterfrågan, säger Niclas Eriksson.

Veckan innan julafton är en av de mest intensiva perioderna ute i varuhusen med många kunder som behöver hjälp med sina julklappsinköp. Trots det lyckades Elgiganten uppnå det högsta kundbetyget någonsin då hela 90 procent av kunderna uppgav då att de var ”Mycket nöjda” eller ”Nöjda” med sitt besök.

– Julhandeln var positiv på många sätt, men sett till enskilda parametrar så är det här resultatet jag är allra mest stolt över. Att vi lyckas höja kundupplevelsen under den mest kundintensiva perioden på året är helt fantastiskt. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb, säger Niclas Eriksson.

Mellandagsrean har blivit en tradition starkt förknippad med Elgiganten och möjligheten att fynda kvalitetsprodukter till riktigt låga priser. I år valde fler kunder än någonsin tidigare att besöka Elgiganten på reans första dag. Juldagen befäste därmed positionen som den enskilt största handelsdagen under året.
Etiketter: elgiganten

Nyhetsarkiv