Fortsatt tillväxt & stark start på julhandeln

Pressmeddelande från Elgiganten:
Under första halvåret av räkenskapsåret 2015/2016 redovisar Elgiganten en omsättningsökning med 4,5 procent jämfört med ett starkt fjolår. Den positiva utvecklingen har fortsatt in i december där rekordförsäljningen under Black Friday gav en flygande start på årets julhandel.

För verksamhetsåret 2014/2015 ökade Elgiganten omsättningen med 6,9 procent till 9,1 miljarder kronor. Det följs nu upp av ett starkt första halvår på verksamhetsåret 2015/2016.

– Från maj till och med oktober ökar vi försäljningen med 4,5 procent i jämförbara enheter samtidigt som vi håller en stabil marginalnivå. I tillägg fördubblade vi butiksnätet under september och oktober med 79 butiker i gallerior och city-kärnor över hela Sverige. Under november fortsatte vi den satsningen med fyra nyetableringar i Malmö, Täby, Västerås och Uppsala. Det ger oss en unik position inför årets julhandel och för resten av verksamhetsåret, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Satsningsområdena Epoq-kök, Företagsaffären (B2B) och tjänstekonceptet KnowHow fortsätter vara starka tillväxtområden och framgångsfaktorer. Telekomsektorn utmärker sig dessutom med en mycket stark utveckling under det första halvåret.

– Telekomsektorn har utvecklats otroligt starkt under året och det beror delvis på sammanslagningen med Phone House som lett till att vi stärkt telekomerbjudandet avsevärt. Utvecklingen mot det digitala hemmet och den smarta vardagen sker dessutom med mobiltelefonen i centrum och det är en utveckling som går snabbt. En ständigt uppdaterad mobiltelefon och ett abonnemang som fyller just dina behov är essentiellt för människor idag och än mer i framtiden, säger Niclas Eriksson.

Den positiva utvecklingen har fortsatt in i december efter en succébetonad Black Friday som gav en flygande start på julhandel.

– Black Friday överträffade alla våra förväntningar. Förra året fördubblade vi försäljningen och i år växte vi med ytterligare 75 procent. Det visar tydligt att våra produkter är både högintressanta och viktiga för kunderna. En stadigt ökande efterfrågan och en stark inledning på julhandeln gör mig än mer övertygad om att vi kommer att göra vår bästa jul någonsin och öka försäljningen med ytterligare 7 procent mot föregående år, säger Niclas Eriksson.

82,5 procent av svenskarna i ålder 15-79 år förväntas besöka något av Elgigantens varuhus under julhandeln. För två år sedan var motsvarande siffra 81 procent.

– Vi får stadigt högre betyg i externa varumärkesmätningar och samma utveckling ser vi i interna mätningar som vi gör i varuhusen. Vi stärker vårt förtroende hos kunderna och det är jag otroligt stolt över, men det är inget som kommer av sig självt. Det är resultatet av ett långsiktigt arbete med kunden i centrum och det måste vi fortsätta. Nöjda kunder är en förutsättning för vår framtid och vår fortsatta tillväxt, säger Niclas Eriksson.
Etiketter: elgiganten

Nyhetsarkiv