Över en miljon oskyddade mobiler

Pressmeddelande från Elgiganten:
Var tredje svensk använder varken skal, fodral eller skärmskydd på sin mobiltelefon. Ett misstag som kan bli ganska kostsamt.

– Ett mobilskal skyddar inte mot allt, men i nio fall av tio räddar det faktiskt telefonen om du tappar den i backen, säger Magnus Dahg, Försäljningschef för Telekom på Elgiganten.

29 procent av svenskarna har varken skal, fodral eller skärmskydd på sin mobiltelefon visar en undersökning som YouGov gjort på uppdrag av Elgiganten. Sett till att det säljs närmare fyra miljoner mobiltelefoner i Sverige per år, ger det över en miljon oskyddade mobiltelefoner.

– Det är dumt att inte skydda sin mobiltelefon. Skärmen är det första som ryker när den slår i backen och det är en kostsam affär att byta skärm. Har man mobilskal så skyddar man både skärm och kanter på telefonen, säger Magnus Dahg.

Svenskarna köper allt dyrare mobiltelefoner och förlusten kan bli stor om du förstör den.

– Många av de populära modellerna idag kostar från 5000 kronor och uppåt och då borde det vara ganska relevant att skydda dom. En tappskada är ju inget som täcks av garantin utan det blir en reparation som du själv får bekosta, säger Magnus Dahg.

Vatten och damm kan också vara förödande för en mobiltelefon. Även här kan ett helt vanligt mobilskal vara till stor hjälp.

– Det finns skal som är 100 procent vatten- och dammtäta. De är ganska stora, men ska du ut i öknen eller på dyktur så kan det absolut vara något för dig. Det finns även mobiltelefoner som är vatten- och dammtåliga. Flera av de senaste Sony-telefonerna kan du till exempel ta med dig i duschen, säger Dahg.

Under flera år har försäkringsbolagen noterat en ökning i antalet förstörda mobiltelefoner. Den trenden är däremot på väg att vända.

– Mobilskadorna har gått ned lite efter en topp för några år sedan och jag tror att en anledning är att man blivit bättre på att ta hand om sina telefoner. Telefonerna blir stadigt dyrare och allt fler inser fördelarna med att skydda dom med olika skal och fodral. Nu återstår att se om det bara är en temporär förändring eller starten på en långvarig trend, säger Caroline Uliana, Informationschef på If.
Etiketter: elgiganten

Nyhetsarkiv