Svenskarna kämpar med tekniken

Pressmeddelande från Elgiganten:
48 procent av svenskarna upplever att hemelektroniken blivit så komplicerad att det är svårt att hänga med. Det visar en undersökning som YouGov gjort på uppdrag av Elgiganten. Smart-TV:n är den produkt som upplevs som mest komplicerad.

– Min nuvarande TV kan mer än min första dator kunde. Det är inte konstigt att många upplever att de inte hänger med, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Undersökningen visar att människors osäkerhet fördelar sig jämnt mellan mobiltelefonen och datorn, men att smart-TV:n är den som upplevs som mest komplicerad. Nästan hälften av de tillfrågade upplever att TV:n är en utmaning.

– Svenskarna köper ny TV i genomsnitt vart femte år och köper du en TV idag så är det en helt annan produkt än för fem år sedan. Då behövde du bara koppla in den i eluttaget så fungerade den, säger Niclas Eriksson.

Dagens TV är smart och kopplad till internet. Därmed kan du också surfa, hyra film, strömma nät-TV, vara på Facebook, visa bilderna du har på mobiltelefonen och mycket mer. Förutsatt att du får till internetuppkopplingen vill säga.

Nästan 30 procent av respondenterna i undersökningen uppger att de har elektroniska produkter hemma som de inte vet hur de fungerar.

– Vår kundtjänst får många samtal om produkter med upplevda fel, men ett växande antal av dessa visar sig egentligen bero på att kunden inte förstått hur produkten ska installeras eller hur den fungerar, säger Niclas Eriksson.

Svenskarna köper ny mobil i genomsnitt vart annat år och att få med sig allt innehåll från den gamla mobilen till den nya är en uppgift som mer än var tredje svensk kämpar med, visar undersökningen.

Elgigantens svar på den snabba tekniska utvecklingen är att öka möjligheterna till adekvat hjälp. Bland annat genom lanseringen av det nya service- och tjänstekonceptet KnowHow som även inkluderar supportcenters i varuhusen dit kunderna kan vända sig för frågor och hjälp.

– Vårt nya service- och tjänstekoncept KnowHow har tagits mycket väl emot av kunderna. Allt fler kunder vill ha hjälp med att komma igång med sin nya produkt och betalar gärna lite extra för att få datorn eller tv:n färdiginstallerad och redo att användas, säger Niclas Eriksson.

Utbildning Elgiganten har nyligen avslutat årets interna utbildningsmässa, Elbit, med över 4400 deltagare. Det gör den till nordens enskilt största teknikmässa.

– För tio år sedan handlade såna här mässor om att presentera senaste nytt. Idag handlar det i mycket större utsträckning om utbildning, ett tillfälle för butiksmedarbetarna att lära sig hur produkterna fungerar både enskilt och i integration med andra produkter, säger Niclas Eriksson.

På Elbit-mässan genomförde till exempel Google, Microsoft och Apple utbildning i stor skala.

Resultat från undersökningen:
”Tekniken har blivit så komplicerad att det är svårt att hänga med i utvecklingen”
Instämmer: 48 %
Instämmer inte: 51 %
Vet ej: 1 %

”Jag har elektroniska produkter hemma som jag inte vet hur de fungerar”
Instämmer: 28 %
Instämmer inte: 71 %
Vet ej: 1 %

”Vilka elektroniska produkter har du hemma som du inte vet hur de fungerar”
TV/Smart-TV: 50 %
Mobiltelefon: 42 %
Dator/laptop: 42 %
Kamera: 30 %
Hushållsprodukter: 29 %
Surfplatta: 28 %
Vitvaror: 20 %
Andra produkter: 10 %
(Källa: YouGov)
Etiketter: elgiganten yougov

Nyhetsarkiv