Nokia Networks visar visioner

Pressmeddelande från Nokia:
Nokia Networks visar upp de senaste innovationerna inom 5G, telco cloud, Big Data och Analytics och nätverkssäkerhet, vid en roadshow som besökte Stockholm 14 april.

Nokia Networks driver IoT-utveckligen med 5G-uppkoppling och nätverkssäkerhet
Vid utställningen visar Nokia Networks upp de senaste framstegen inom 5G-teknologi och visar upp exempel på hur 5G kommer att kunna utveckla människors vardag. Demonstrationerna tar avstamp i realistiska scenarier uppbyggda kring morgondagens förväntade krav på mobilt bredband, exempelvis gigabit-kapacitet och nya standarder för pålitlighet och latens.

Nokia Networks visar också hur det liggande förslaget för 5G-standard kan förstärka nätverkskapaciteten 10 000 gånger om jämfört med 2010. I samarbete med National Instruments (NI) har Nokia Networks under april uppnått 10 Gbps överföringshastighet i 73 GHz-bandet med en ny 5G-prototyp.

IoT förutsätter ny säkerhetsfunktionalitet både i uppkopplade enheter och i själva nätverken. Nokia Networks har omfattande erfarenhet av att leverera högsäkerhetsnätverk och erbjuder den ledande lösningen Mobile Guard för att kontrollera och övervaka komplexa IoT-applikationer inom tillväxtområden som exempelvis smart infrastruktur och e-hälsa.

Nokia Networks har redan bidragit till att ta telco cloud-teknologin från testmiljö till operatörsnätverk. Idag står vi inför ett genombrott för teknologier som SDN (Software-defined Networks) och NFV (Network Functions Virtualization). Nokia Networks utvidgar därmed sin lösningsportfölj och sitt partnernätverk för att bidra till att gemensamt definiera och standardisera området.

Nya telco cloud-lösningar kommer att maximera radioprestanda och samtidigt hantera och automatisera implementeringen av säkerhetspolicies och –funktioner i molnbaserade nätverk. Detta möjliggör förbättrad nätverksagilitet, snabbare innovation och driftsättning av nya tjänster.

Nokia Networks kombinerar analysverktyg och automation för att hjälpa operatörer snabbt agera på insikter från Big Data och uppnå mätbara resultat.
Inom marknadsföring gör dessa verktyg, som är integrerade i Nokias kundvårdsportfölj CEM (Customer Experience Management) det möjligt för operatörer att få en komplett bild av abonnenters upplevelse av tjänsten och köpmönster. Med grund i detta kan man förutse vad abonnenterna vill ha och nå dem med rätt budskap för att öka intäkter och undvika förlust av kunder. Tiden för att lansera en marknadskampanj kan mätas i timmar snarare än veckor.
I Nokias utbud av prediktiva tjänster ingår också bland annat Predictive Care som kan identifiera och lösa potentiella nätverksproblem långt innan de påverkar prestandan.

– Vårt fokus har alltid varit på människors behov och möjligheter. Vi kommer att fortsätta forma vår verksamhet tillsammans med våra partners för att förverkliga vår ambition att tillgängliggöra ny teknologis möjligheter för mänskligheten, säger Jan Lindgren, Country Director Sweden, Nokia Networks.

– Framtidens högpresterande nätverk möjliggör även en mer hållbar värld. Vi fokuserar på innovation, teknologi och lösningar som skapar konkreta värden för våra kunder, våra samhällen och våra liv, säger Lauri Oksanen, Vice-President of Research and Technology, Nokia Networks.
Etiketter: nokia

Nyhetsarkiv