Apple uppdaterar program

Pressmeddelande från Apple:
Apple har uppdaterat Final Cut Pro X, Motion och Compressor med nya funktioner för rörlig grafik och viktiga förbättringar som snabbar upp videoredigering, paketering och leverans.

Final Cut Pro 10.2 introducerar imponerande och lättanvända 3D-titlar, förbättrad maskning för färgövertoningar och effekter samt inbyggt stöd för fler kameraformat, liksom RED-RAW-bearbetning som snabbas upp av grafikprocessorn. Motion 5.2 förstärker effekten av 3D-titlar, tack vare möjligheten att skapa anpassade material och miljöer som kan publiceras direkt till Final Cut Pro X. Med Compressor 4.2 kan du enkelt paketera en film för försäljning på iTunes Store.

– Final Cut Pro X förändrar dagens videoredigering av allt från stora Hollywood-produktioner till debutfilmer från fristående filmskapare. Med de uppdaterade versionerna av Final Cut Pro X, Motion och Compressor blir det ännu enklare att redigera, arbeta med titlar och paketera allt från korta videor till långfilmer, säger Philip Schiller, Apples vice VD på Worldwide Marketing.

– Vi gillade verkligen att använda Final Cut Pro X när vi redigerade Focus. Vi skapade de sista filmtexterna direkt i Final Cut Pro, och med hjälp av de nya funktionerna för 3D-titlar och effekter kan vi tänja ännu längre på gränserna för den inbyggda programgrafiken. Vi använder nya Final Cut Pro i arbetet med vår nästa långfilm,säger Glenn Ficarra och John Requa, medregissörer till långfilmen Focus från 2015.

Med Final Cut Pro 10.2 kan videoredigerare skapa snygga 3D-titlar genom att bara dra och släppa. Det finns också enkla mallar som gör det lättare för användare att snabbt komma igång samt cinematiska mallar med inbyggda bakgrunder och animeringar. Användare kan välja bland en uppsättning textstilar för att anpassa utseendet på titlar med hundratals olika kombinationer av material, ljussättningar och kanter, och direkt konvertera 2D-titlar till 3D och se ändringarna i realtid. I Final Cut Pro 10.2 kan redigerare även visa upp till fyra videosekvenser samtidigt för större precision vid färgövertoningar. Det finns även förbättrade formmasker som kan användas på valfria effekter och sparas som förinställningar så att det blir lättare att snabbt komma åt dem senare. Dessutom har Final Cut Pro 10.2 inbyggt stöd för ännu fler videoformat, bland annat Panasonic AVC-Ultra och Sony XAVC-S, och snabbar upp arbetsflödet för RED-RAW-filer tack vare kodningskonvertering, uppspelning och rendering som snabbas upp av grafikprocessorn – inklusive stöd för de dubbla grafikprocessorerna i Mac Pro.

De som arbetar med videoredigering och rörlig grafik kan dra nytta av Motion 5.2 med ännu fler alternativ för 3D-titlar. Nu kan användare skapa dynamiska titlar med flera ljussättningar och kameravinklar, liksom flerlagriga scener med 3D-titlar som kan ge superrealistiska skuggor och reflexioner på andra objekt. Dussintals samarbetspartner erbjuder ännu fler alternativ för imponerande 3D-titlar, och inom kort kommer hundratals nya 3D-mallar som fungerar smidigt i de nya versionerna av Motion och Final Cut Pro från utvecklare som Ripple Training, motionVFX och FxFactory. Motion innehåller även 12 nya generatoreffekter, förbättrade reglage för masker och former och underlättar arbetet med referensbilder.

Med Compressor 4.2 blir det enklare än någonsin att förbereda filmer för försäljning på iTunes Store. Välj bara film, trailer, dold textning med mera, så skapar Compressor ett paket för iTunes Store som användaren kan skicka in till en iTunes Delivery Partner för försäljning på iTunes Store. Compressor innehåller även viktiga prestandaförbättringar för kodningsåtgärder, bland annat snabb rendering via grafikprocessorn med kommandot Send to Compressor och hårdvaruaccelererad flerpasskodning i H.264-format i kompatibla system.
Etiketter: apple

Nyhetsarkiv