Om osäkerhet i appar

Pressmeddelande från Norton:
En global studie från Norton visar att de flesta europeiska konsumenter (97 procent) oroar sig över säkerheten i mobilappar. Men, resultaten visar också att konsumenterna är sina egna värsta fiender när gäller att skydda känslig data. De flesta europeiska konsumenter riskerar omedvetet - eller medvetet (67 procent) - sin personliga information och sin integritet. Faktum är att många av de som oroar sig mest över sin integritet i mobila sammanhang också är minst benägna att skydda sig – allt i utbyte mot gratis app-nedladdningar.

Enligt rapporten är några av de mest populära app-aktiviteterna i Europa att spela spel (54 procent), lyssna på musik (49 procent) och se på videos (41 procent).
Studien visar också att mer utbildning behövs för att hjälpa konsumenter förstå hur mobilappar använder deras personliga information. Även om en av fem européer erkänner att de inte riktigt förstår vad det är de accepterar när de laddar ner en app, visar rapporten att ännu fler är okunniga om vilken information apparna kan få tillgång till. Mer än hälften vet inte att appar kan skicka fysiska lokaliseringsmeddelanden och fem av sex vet inte att appar kan modifiera bokmärken i deras webbläsare.

Dessutom samlar och skickar en alarmerande procent av apparna värdefull personlig information, som en enhets telefonnummer, användarnamn, lösenord, kalenderuppgifter, samtalsloggar och till och med bilder och textmeddelanden. När appen får tillgång till informationen kan den delas med app-utvecklare eller andra som inte alltid har anledning att ta del av den och kan missbruka informationen för ekonomisk vinning.

– Konsumenter brister i sitt ansvar att läsa licensavtal för slutanvändare (EULAs) eller att de inte förstår vad de accepterar eller hur de äventyrar sin personliga information innan de laddar ner appar eller godkänner åtkomst till information. Vi vet från vår forskning att gratisapparna som konsumenterna laddar ner för nöjes skull också utgör den största risken. Konsumenter måste bli bättre på att förstå följderna av att använda de här apparna så att de kan fatta informerade beslut om hur deras privata data ska användas, säger Cagla Ruacan, Produktchef för Norton i EMEA hos Symantec.

För att hjälpa kunder att upptäcka potentiella integritetsrisker och undvika irriterande app-beteende, skannar och identiferar Norton Mobile Security med funktionen App Advisor nu problematiska Android-appar innan användarna laddar ner dem, och avslöjar vilka mobilappar som kan äventyra användarens personliga information – en tjänst som Symantec är först ut med på konsumentsidan.

Här även Nortons mobiltips för att skydda konsumenters integritet:
1. Installera bara appar från betrodda källor.
2. Kontrollera dina inställningar om integritetsskydd i mobilen regelbundet. Se över vilken information apparna har tillgång till, läs app ratings samt användarkommentarer.
3. Använd starka och olika lösenord för varje app.
4. Läs igenom publika och privata inställningar noggrannt. De flesta tjänster uppmanar användarna att dela uppdateringar publikt. Oftast är inställningarna förinställda och ibland kan du själv göra olika val för vilka inlägg du vill ska vara publika eller privata.
5. Var uppmärksam. Vissa appar som som är integritetshämmande eller irriterande är lätta att röja bara man har sikte på rätt saker. Har du märkt av ökat antal annonser? Har ringsignalen förändrats något? Det kan vara tecken på att intrång och användning av personlig information på ett otillbörligt sätt.
6. Logga ut från din app om du använder dig av en gemensam enhet som används av flera personer.

Om studien
Mellan 6 oktober och 17 oktober 2014, genomförde Edelman Berland online-intervjuer med 6291 mobilanvändare i åtta länder (Australien, Brasilien, Italien, Tyskland, Japan, Spanien, Storbritannien och USA).
Etiketter: symantec norton

Nyhetsarkiv