Sappa har nya ägare

Pressmeddelande från Sappa:
Vi på Sappa har sedan ett par veckor tillbaka nya ägare, det finska bolaget Anvia Abp. Anvia erbjuder den finska marknaden framtidssäkra TV-, bredbands-, telefoni- och säkerhetslösningar. De gör det genom att vara en innovativ koncern i expansion med produkter och tjänster inom informations-, kommunikations- och säkerhetsteknologi.

Anvia ligger exempelvis långt fram i utvecklingen av TV-tjänster över flera olika plattformar och då inte enbart via IPTV och en box installerad vid TV:n. Deras prisbelönta Watson-tjänst möjliggör tittande över både mobila enheter och datorer och den har vunnit internationella utmärkelser för sin användarvänlighet.

Hur ser Sappa på saken?
För oss är det självklart att vi fortsatt kommer att leverera stabila TV-tjänster till våra kunder och partner. Utöver det så ser vi mycket positivt på att få en innovativ ägare som har tydlig avsikt att satsa i Sverige. Det möjliggör lansering av moderna tjänster i ett snabbare tempo, vilket kommer våra svenska kunder och partner till gagn. Vår ambition är att kunna presentera nya produkter och tjänster i snabb takt som tydligt kommer att märkas på marknaden.

Nedan finner du Anvias pressrelease som de skickade ut när köpet av Sappa offentliggjordes den 16 februari 2015.

Pressrelease från Anvia Abp
Det finländska ICT-bolaget Anvia Abp har köpt hela aktiestocken i den rikssvenska TV-leverantören AB Sappa av MTG och SPA Holding AB. Sappa levererar TV-tjänster till över 300000 hushåll runtom i Sverige via kabel-TV-nätet, lokala centralantennät (SMATV) och IPTV. Då det gäller distribution via SMATV är Sappa störst i Sverige och av kabel-TV-operatörerna är företaget fjärde störst. De senaste åren har företaget ökat sin kundkrets särskilt inom kabeldistribution.

Sappas kanalutbud är riktigt brett med över 150 TV-kanaler. Sappas omsättning var i fjol cirka 24 miljoner euro. Efter köpet levererar Anvia TV-tjänster till över 500000 hushåll och över en miljon konsumenter.

– Anvia har de senaste åren utökat sin verksamhet inom TV-branschen med den landsomfattande TV-tjänsten Watson och partihandel med innehållstjänster. Anvia förmedlar nu TV-innehåll till 17 finländska kabel-TV- och IPTV-operatörer. Vi har följt med den svenska marknaden en tid och med Sappa har vi hittat ett unikt samarbetssätt som gynnar båda affärsverksamheterna. Sappa och Anvia kompletterar varandra på ett utmärkt sätt, och vi har fantastiska möjligheter att stärka vårt utbud i såväl Finland som Sverige inom områden som innehåll, produktutveckling och teknik. Vårt mål är att börja sälja TV-tjänsten Watson i Sverige, säger Mika Vihervuori, verkställande direktör för Anvia.

– Sappa har en etablerad ställning på den svenska marknaden och ett innehållsutbud av hög kvalitet. Watsons progressiva teknik gör att vi kommer att kunna erbjuda både nuvarande och nya kunder hos Sappa mer mångsidiga möjligheter att titta på TV-program, filmer och annat innehåll, säger Mathias Norrback, VD för Anvias dotterbolag Watson Nordic AB.

Anvia har sina rötter och sin hembygd i Österbotten, där kontakten till Sverige av tradition är stark.

– För Anvia är det här en betydelsefull öppning på den svenska marknaden, och det är fullt möjligt att vi i något skede också lanserar andra av Anvias tjänster i Sverige, konstaterar Vihervuori.
Etiketter: sappa anvia watson

Nyhetsarkiv