TCG Retail Summit 2

TCG Retail Summit anordnades för första gången i maj 2014, i Berlin, och när arrangemanget nu anordnas för andra gången sker det i Madrid 22-23 april 2015.

TCG Retail Summit säger sig vara den enda internationella kongress som fokuserar på försäljning av tekniska konsumentprodukter – konsumentelektronik, vitvaror, IT och telekom. När evenemanget anordnades - för första gången - ifjol fanns fler än 150 ”top managers” från ”technical consumer goods” (TCG) branschen, från 20 europeiska länder på plats.

I Madrid kommer aktade internationella talare diskutera och dela med sig av sin syn på utmaningarna inom dagens TCG-handel, anger arrangörerna Retail Plus GmbH, och berättar att TCG Retail Summit är ett årligt ”invitation-only” evenemang som vänder sig till senior management – och i år kommer det gå av stapeln i det femstjärniga hotellet Sheraton Mirasierra Suites i Madrid, Spanien, den 22-23 april.
TCG Retail Summit kommer vara en möjlighet för beslutsfattare och ledande tänkare inom elektronik, vitvaror och multimedia från hela Europa att träffas och dela med sig av sin sakkunskap och sitt kunnande såväl som att söka nya sätt att optimera värdekedjor samt diskutera framgångsfaktorer inom försäljning både i butik och via nätet - e-commerce och m-commerce - meddelar Retail Plus.

Handel i en disruptiv värld
Årets tema är ”Retailing in a disruptive world”, och disruptiv är ett ord som blivit på modet den senaste tiden. Uttrycket ”Disruptive innovation” sägs ha myntats av professorn Clayton M. Christensen på HBS (Harvard Business School) och förenklat kan man säga att det står för ett paradigmskifte – alltså att det gamla blir obsolet och det nya blir normen. En disruptiv innovation vänder upp och ner på gällande regler och skapar en ny marknad. Ett exempel är T-Forden och ett annat är Spotify...

Bland årets talare finns Laurent Abadie, chief executive Panasonic Europe, Thomas Baader, executive vice-president BSH, Hans Carpels, president Euronics International, Fabio De’Longhi, chief executive De’Longhi, Turan Erdogan, chief executive Vestel, Pieter Nota, chief executive Philips Consumer Lifestyle och Jonas Samuelson, head of major appliances EMEA Electrolux. Mer information finns på hemsidan www.europeantcgretailsummit.com.

Frågor till Hans Carpels
Retail Plus ställde ett antal frågor till Hans Carpels, president Euronics International, som var med på TCG Retail Summit ifjol och kommer vara med i år:

* Vad var ditt intryck av fjolårets TCG Retail Summit?
Det var väldigt välorganiserat och formatet var perfekt. Det var en imponerande samling talare, och innehållet var mycket användbart. Presentationerna varade max 20 minuter och efteråt var det paneldiskussion. Konceptet är mycket meningsfullt och timingen perfekt, då det är mellan CES och IFA under en tid då leverantörerna lanserar nya produkter.

* Vad tog du med dig hem från TCG Retail Summit 2014?
Jag var imponerad av användbarheten av förslag som lades fram och av det faktum att ingen sade sig ha svaret på hur framtidens detaljhandel kommer se ut. Majoriteten av talarna försökte verkligen lyfta fram konkreta lösningar – inte bara teorier.

* Man skulle kunna säga att IFA är en plats där TCG retail och industrin träffas, och undra varför vi behöver ytterligare ett evenemang. Ser du IFA och TCG Retail Summit som konkurrenter, eller komplementerar de varandra?
Jag skulle säga att de komplementerar varandra. Självklart handlar IFA om produkter och lösningar, men det faktum att TCG anordnas i april/maj innebär att vi, vid den tiden, har en mötesplats utöver IFA i Berlin och CES i Las Vegas.

* TCG Retail Summit fyllde ett gap, som tidigare saknades i TCG-sektorn. Varför tror du att ett sådant evenemang, för senior management, saknades tidigare?
Kanske hade ingen mod nog att dra igång det?

* Med tanke på detaljhandelns extremt snabba förändringar, hur ser du relationerna mellan handlare och industripartner utvecklas? Hur är det annorlunda nu jämfört med för fem år sedan, och vad kommer vara viktigt i framtiden?
Jag tror att man snarare bör fråga vad som är likadant idag som för fem år sedan, då det vore enklare att svara på. Vi har redan sett många handlare dra sig ur områden där de inte längre kan göra vinster.

* Vad är din åsikt när det gäller vad handlare måste göra de närmaste tre åren för att säkra en lönsam framtid?
De bör integrera sina offline och online erbjudanden och fräscha upp sina point of sales för att attrahera fler kunder. Denna utmaning måste självfallet mötas med stöd från industrin.

* Vilka kommer, enligt dig, bli morgondagens vinnare inom detaljhandeln? Kommer det endast vara ”renodlade” aktörer som Amazon, eBay och AO, som nyligen rullade ut sin UK affärsmodell i Tyskland?
Jag är övertygad om att de ”renodlade” aktörerna inte kommer vara vinnarna inom detaljhandeln.

* Det andra paneuropeiska TCG Retail Summit kommer gå av stapeln 22-23 april i Madrid. Vilka ämnen förväntar du dig diskuteras i år, och vad kommer bli nyckelfrågan?
Det uppkopplade hemmet och dess tillämpningar för konsumenterna. Kommer wearables växa från att vara nischprylar till att bli en robust del av affärsverksamheten?

* Ett av ämnena på årets TCG Retail Summit kommer handla om de ökande EU antitrust regleringarna. HUr relevant är detta för Euronics?
Det är tydligt att ett plant spelfält är nödvändigt i Europa, och som en detaljhandelskedja har vi poängterat detta vid våra diskussioner med EU kommissionen. Vi ser ett flertal aktörer som drar fördel av specifika skatteregler, där andra beskattas på vanligt vis.

* Hur var 2014 för Euronics?
De negativa valutaförändringarna i Ryssland, Ukraina, Turkiet och Kazakhstan balanseras mot den positiva utvecklingen i Spanien, Tyskland, UK och andra länder, så vi förväntar oss att hamna på par.

Nyhetsarkiv