Julhandeln överglänste prognoserna

Pressmeddelande från Elgiganten:
Aktivitetsarmbandet och den trådlösa högtalaren var storsäljare i julhandeln som blev starkare än förväntat. I sin julprognos för 2014 bedömde HUI att elektronikhandeln skulle bli årets vinnarbransch med en ökning på 4 procent. Elgiganten bedömde däremot att kundernas intresse för hemelektronik är större än så och siktade in sig på att göra den bästa julen någonsin med en försäljningsökning på 7 procent.

– Vi har haft en otroligt positiv utveckling hela 2014 och var väl förberedda med fler produkter, bättre tillgång och bättre priser än någonsin tidigare. Kort sagt upplevde vi att vi hade alla förutsättningar för en riktigt stark julhandel och så blev det också. Vi hade fler kunder som valde att handla mer och det resulterade i en försäljningsökning med 9 procent jämfört med förra året , säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Fler kunder valde att besöka ett elgigantenvaruhus och antalet besökare på hemsidan ökade med 18 procent jämfört med fjolåret.

Under perioden 1-24 december valde närmare 230 000 kunder att betygsätta sitt besök i Elgigantens varuhus. 86 procent av kunderna uppgav då att de var ”Mycket nöjda” eller ”Nöjda” med sitt besök vilket är en förbättring mot fjolårets betyg som låg på 80 procent.

– Julhandeln var positiv på många sätt, men det här är resultatet som jag är allra mest stolt över. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb under julhandeln och gett våra kunder bättre service och en bättre helhetsupplevelse under den mest hektiska perioden på året och det betyder oerhört mycket för oss som företag och vårt varumärke, säger Niclas Eriksson.

Den starka hälsotrenden i kombination med utnämningen till årets julklapp gav aktivitetsarmbandet en ordentlig skjuts under julhandeln och försäljningen ökade med 349 procent jämfört med motsvarande period förra året. Även trådlösa högtalare var hett eftertraktade.

– Medan aktivitetsarmbandet är en relativt ny produkt på marknaden så har vi sett en ökad efterfrågan på trådlösa högtalare under en längre tid. Behovet har ökat dramatiskt med kundernas tillgång till smartphones, surfplattor och utbudet av strömmad musik och film. Det är en produktkategori som passar alla och där vi i år kunde presentera ett bredare utbud än någonsin, säger Niclas Eriksson.

Att mobiltelefoner står högt på många önskelistor märktes också i julhandeln. I år var det iPhone 6 och Samsung Galaxy S5 som var mest efterfrågade tillsammans med Sony Xperia som stärkt sin position hos kunderna med modellen Z3 Compact.
Efter några år med surfplattan och konsumtion av data i fokus, har kunderna också ett ökat behov av att kunna producera data, något som gav en tydlig ökning i försäljningen av bärbara datorer.

Lanseringen av nya spelkonsoler och stora speltitlar under året har som förväntat lett till en ökad efterfrågan vilket resulterade i en fördubblad försäljning av gamingrelaterade produkter jämfört med 2013.

Varje år bjuder också på en överraskning. Julhandeln 2013 var det cirkulationstränaren Revitive som gjorde en explosionsartad entré i de svenska hushållen. I år var det varmkorvmaskinen med möjlighet att värma två korvar med bröd samtidigt som tog kunderna med storm. Väldigt många svenska hem har uppgraderats med en varmkorvmaskin eller och popcornmaskin från Ariete den här julen.
Etiketter: elgiganten

Nyhetsarkiv