AOC & Philips störst på 27" i Europa

Pressmeddelande från MMD:
Den västeuropeiska skärmmarknaden växer för sjätte kvartalet i rad och AOC och Philips överträffar tillsammans övriga marknaden med sex procent under det tredje kvartalet 2014.

AOC:s och MMD:s framgångar på den europeiska marknaden fortsätter. Även i Norden har resultaten varit mycket positiva; tillsammans har de två företagen nu en marknadsandel på 12 procent, vilket är den största någonsin. En stor anledning till framgångarna är Philips skärmar. MMD:s skärmförsäljning ökade med hela 35 procent i Norden under 2014, jämfört med 2013, vilket ger MMD en rekordhög marknadsandel på åtta procent. I 27-tumssegmentet är AOC och MMD tillsammans ledande, med en marknadsandel på över 24 procent.

– Att vi nu tar marknadsandelar speglar vårt fortsatta fokus på innovation och kundernas behov i alla marknadssegment, vilket de senaste siffrorna från analysföretaget Context visar, säger Frank Olsson, Nordenansvarig för MMD och AOC.

Efter en positiv och stabil utveckling under de två första kvartalen 2014 har den europeiska skärmmarknaden fått möta en del motgångar då vissa marknader i Östeuropa fortfarande lider av nedgångar. Sammantaget blev dock den europeiska marknaden stabilare under 2014, jämfört med året innan.

Trots utmaningarna på vissa marknader har AOC och MMD (företaget som säljer och marknadsför Philips skärmar) dock fortsatt sin framgångsrika tillväxt och lyckades under 2014 tillsammans öka sina marknadsandelar. De båda företagen, som är dotterbolag till den ledande bildskärmstillverkaren TPV, har överträffat övriga aktörer på den europeiska marknaden fler än tio kvartal i rad. Under de senaste fem åren har de två skärmföretagen tillsammans tredubblat sina marknadsandelar och har nu en ledarposition i Europa.

Framgångarna på den övergripande marknaden kom i sällskap med en väldigt positiv utveckling i 27-tumssegmentet där AOC och MMD under det tredje kvartalet 2014 tillsammans har ökat sina marknadsandelar, jämfört med samma period året innan. Detta ger de två skärmföretagen tillsammans en ledande position inom storbildsskärmar.

– Vi identifierade tidigt behovet hos användarna av att öka sin produktivitet med hjälp av storbildsskärmar och högre skärmupplösning och kan nu se att vår visionära strategi och investeringar var helt i linje med kundernas efterfrågan, säger Frank Olsson.
Etiketter: mmd aoc philips

Nyhetsarkiv