Spelappar för smarta glasögon

Pressmeddelande från Epson:
Epson och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) startade i höstas ett gemensamt projekt med målet att få en grupp ingenjörsstudenter från KTH att utveckla applikationer för Epsons smarta glasögon, Moverio BT-200.

– Målet med kursen var att ge studenterna verktyg för att utforska områden som de redan känner till och bryr sig om, men även upptäcka nya som de inte visste att de hade ett intresse av. Tillsammans med Epson har vi bistått studenterna med hårdvara, mjukvara och kunskap för att de ska kunna testa sig fram och få en ökad förståelse för vilka möjligheter som finns med ny teknik, säger Mario Romero, ansvarig för AGI-kursen på KTH.

Under delkursen Avancerad grafik och interaktion (AGI) fick studenterna 4 veckor på sig att utveckla applikationerna och i slutet av förra veckan fick över 300 nyfikna besökare testa resultaten i VIC-studion på KTH. Samtliga applikationer som utvecklades för Epsons smarta glasögon var spel som byggde på Augmented Reality (AR), men skiljde sig åt i form av spelsätt och grafiskt manér:

* mARio är ett spel influerat av Nintendo’s Mario där flera personer kan uppleva spelet från olika perspektiv, antingen genom att bära ett par Moverio BT-200 eller genom att titta via en surfplatta. Projektgruppen bestod av Stefan Etoh, Oscar Friberg, Johan Bäckman, Mattias Lönnerberg och Linnea Blom.

* invadAR är ett spel där spelaren ska försvara en stad från utomjordingar. Spelaren måste röra på sig för att kunna avslöja inkräktare som gömt sig bakom byggnaderna i spelet. Projektgruppen bestod av Ludwig Pethrus Engström, Carl Ahrsjö, Johan Storvall, Anton Warnhag och Christoffer Wiss.

* duelAR är ett multiplayer spel där spelarna kastar virtuella besvärjelser på varandra i form av eldklot. Projektgruppen bestod av Axel Lewenhaupt, Søren Hansen, Philip Sköld och Daniel Månsson.

– Det har varit en spännande resa att följa studenterna och vi är verkligen imponerade över vad de lyckats utveckla på så kort tid. KTH är en högskola i framkant och vår förhoppning är att fortsätta samarbetet för att se fler lösningar växa fram med tiden, säger Vadim Couthon, Sverigechef på Epson.

Under kursen fick studenterna lära sig mer om animering, rendering, 3D-interaktion och multimodala gränssnitt. Dessutom bjöd Epson in Markus Eder från Wikitude som höll en föreläsning i Augmented Reality (AR) och hur det kan användas för att utveckla applikationer till smarta glasögon.
Etiketter: epson kth

Nyhetsarkiv